Resko otrzymało lubeckie prawa miejskie przed 1288 rokiem, a podstawą rozwoju miasta było rolnictwo i częściowo rzemiosło, takie jak kowalstwo, młynarstwo i krawiectwo. W 1441 roku książę pomorski Eryk I przekazał pozostałą część miasta rodowi Borków i na długie lata, bo aż do roku 1808 Resko stało się prywatnym miastem tej rodziny. W 1630 roku wojska cesarskie spaliły i zniszczyły miasto, a od 1648 roku Resko na mocy pokoju westfalskiego przeszło pod władanie Brandenburgii. Klęskę miastu przyniósł rok 1714, kiedy to w ogromnym pożarze spłonęła większa część zabudowy miasta; ocalało tylko 11 domów i kościół. Podczas wojny siedmioletniej Resko zostało zajęte przez wojska rosyjskie, które okupowały je przez kilka kolejnych lat; spalony został wówczas ratusz i znajdujące się w nim archiwum rodu Borków. Z tego też okresu pochodzą pierwsze wzmianki o ratuszu w Resku. W roku 1774 w miejscu zniszczonego XV-wiecznego zamku Borkowie wybudowali nową siedzibę mieszkalną, ryglowy dwór na majdanie zamkowym otoczonym murami, który jednak rozebrano w 1826 roku. W roku 1794 w mieście było 185 budynków krytych dachówką i 1 kryty strzechą; a także tartak, olejarnia, młyn wodny, garbarnia, folusz oraz 74 stodoły. Liczba mieszkańców wynosiła 737, w tym było 14 gorzelników, 10 piwowarów, 8 piekarzy, 8 kowali, 5 stolarzy, 3 garncarzy, 22 szewców oraz przedstawiciele innych rzemiosł, takich jak murarz, kołodziej, rzeźnik, cieśla. W roku 1808 weszła w życie ustawa o prawach miejskich, która pozwoliła na uniezależnienie miejskiego samorządu od rodu Borków. Grunty w obrębie miasta należące do Borków na początku XIX wieku przeszły na własność rodziny von Perponcher z Żerzyna. Większe ożywienie gospodarcze miało miejsce dopiero w XVIII wieku, a w 1843 roku założono młyn parowy i fabrykę maszyn rolniczych Karola Sprenglera, w miejscu starszej fabryki jedwabiu. Sprengler założył także szkołę rolniczą w Resku, a w sąsiedztwie fabryki, przy ulicy Jedności Narodowej postawiono obelisk poświęcony jego pamięci. W 1892 roku powstała stacja kolejowa na linii Wyszogóra-Kołobrzeg, a w kolejnych latach Resko uzyskało połączenia kolejowe z kolejnymi miastami, Łobzem (Labes) i Świdwinem (Schivelbein). W czasie II wojny światowej miasto zostało silnie zniszczone. W 1945 roku zajęły je wojska radzieckie, a następnie Resko zostało przekazane Polsce.
czwartek, 29 maja 2014
Historia Naszej Małej ojczyzny
Pochodzenie nazwy miasta Reska nie jest do końca wyjaśnione. Wg jednej teorii ma ona pochodzić od starosłowiańskiego słowa „reż” oznaczającego żyto. Z drugiej strony, w zapiskach istnieje wzmianka, że w XIV wieku miasto nazywało się tak samo jak przepływająca przez nie rzeka, Rega. W późniejszym okresie powstała niemiecka nazwa Regenwalde, używana do 1945 roku, która w wolnym tłumaczeniu oznacza Reski Las. Początki historii Reska sięgają okresu wczesnego średniowiecza. Już w XI wieku istniał w tym miejscu gród słowiański, wokół którego rozwinęła się handlowo-rzemieślnicza osada przygrodowa. Kontynuację grodu stanowił zamek wzniesiony w XIII wieku przez Jakuba Borka, syna kasztelana kołobrzeskiego. Pierwsza wzmianka o osadzie pochodziła z 1255 roku, kiedy to znajdowała się ona w posiadaniu dwóch rodów: Borków i Vidantów.
Resko otrzymało lubeckie prawa miejskie przed 1288 rokiem, a podstawą rozwoju miasta było rolnictwo i częściowo rzemiosło, takie jak kowalstwo, młynarstwo i krawiectwo. W 1441 roku książę pomorski Eryk I przekazał pozostałą część miasta rodowi Borków i na długie lata, bo aż do roku 1808 Resko stało się prywatnym miastem tej rodziny. W 1630 roku wojska cesarskie spaliły i zniszczyły miasto, a od 1648 roku Resko na mocy pokoju westfalskiego przeszło pod władanie Brandenburgii. Klęskę miastu przyniósł rok 1714, kiedy to w ogromnym pożarze spłonęła większa część zabudowy miasta; ocalało tylko 11 domów i kościół. Podczas wojny siedmioletniej Resko zostało zajęte przez wojska rosyjskie, które okupowały je przez kilka kolejnych lat; spalony został wówczas ratusz i znajdujące się w nim archiwum rodu Borków. Z tego też okresu pochodzą pierwsze wzmianki o ratuszu w Resku. W roku 1774 w miejscu zniszczonego XV-wiecznego zamku Borkowie wybudowali nową siedzibę mieszkalną, ryglowy dwór na majdanie zamkowym otoczonym murami, który jednak rozebrano w 1826 roku. W roku 1794 w mieście było 185 budynków krytych dachówką i 1 kryty strzechą; a także tartak, olejarnia, młyn wodny, garbarnia, folusz oraz 74 stodoły. Liczba mieszkańców wynosiła 737, w tym było 14 gorzelników, 10 piwowarów, 8 piekarzy, 8 kowali, 5 stolarzy, 3 garncarzy, 22 szewców oraz przedstawiciele innych rzemiosł, takich jak murarz, kołodziej, rzeźnik, cieśla. W roku 1808 weszła w życie ustawa o prawach miejskich, która pozwoliła na uniezależnienie miejskiego samorządu od rodu Borków. Grunty w obrębie miasta należące do Borków na początku XIX wieku przeszły na własność rodziny von Perponcher z Żerzyna. Większe ożywienie gospodarcze miało miejsce dopiero w XVIII wieku, a w 1843 roku założono młyn parowy i fabrykę maszyn rolniczych Karola Sprenglera, w miejscu starszej fabryki jedwabiu. Sprengler założył także szkołę rolniczą w Resku, a w sąsiedztwie fabryki, przy ulicy Jedności Narodowej postawiono obelisk poświęcony jego pamięci. W 1892 roku powstała stacja kolejowa na linii Wyszogóra-Kołobrzeg, a w kolejnych latach Resko uzyskało połączenia kolejowe z kolejnymi miastami, Łobzem (Labes) i Świdwinem (Schivelbein). W czasie II wojny światowej miasto zostało silnie zniszczone. W 1945 roku zajęły je wojska radzieckie, a następnie Resko zostało przekazane Polsce.
Resko otrzymało lubeckie prawa miejskie przed 1288 rokiem, a podstawą rozwoju miasta było rolnictwo i częściowo rzemiosło, takie jak kowalstwo, młynarstwo i krawiectwo. W 1441 roku książę pomorski Eryk I przekazał pozostałą część miasta rodowi Borków i na długie lata, bo aż do roku 1808 Resko stało się prywatnym miastem tej rodziny. W 1630 roku wojska cesarskie spaliły i zniszczyły miasto, a od 1648 roku Resko na mocy pokoju westfalskiego przeszło pod władanie Brandenburgii. Klęskę miastu przyniósł rok 1714, kiedy to w ogromnym pożarze spłonęła większa część zabudowy miasta; ocalało tylko 11 domów i kościół. Podczas wojny siedmioletniej Resko zostało zajęte przez wojska rosyjskie, które okupowały je przez kilka kolejnych lat; spalony został wówczas ratusz i znajdujące się w nim archiwum rodu Borków. Z tego też okresu pochodzą pierwsze wzmianki o ratuszu w Resku. W roku 1774 w miejscu zniszczonego XV-wiecznego zamku Borkowie wybudowali nową siedzibę mieszkalną, ryglowy dwór na majdanie zamkowym otoczonym murami, który jednak rozebrano w 1826 roku. W roku 1794 w mieście było 185 budynków krytych dachówką i 1 kryty strzechą; a także tartak, olejarnia, młyn wodny, garbarnia, folusz oraz 74 stodoły. Liczba mieszkańców wynosiła 737, w tym było 14 gorzelników, 10 piwowarów, 8 piekarzy, 8 kowali, 5 stolarzy, 3 garncarzy, 22 szewców oraz przedstawiciele innych rzemiosł, takich jak murarz, kołodziej, rzeźnik, cieśla. W roku 1808 weszła w życie ustawa o prawach miejskich, która pozwoliła na uniezależnienie miejskiego samorządu od rodu Borków. Grunty w obrębie miasta należące do Borków na początku XIX wieku przeszły na własność rodziny von Perponcher z Żerzyna. Większe ożywienie gospodarcze miało miejsce dopiero w XVIII wieku, a w 1843 roku założono młyn parowy i fabrykę maszyn rolniczych Karola Sprenglera, w miejscu starszej fabryki jedwabiu. Sprengler założył także szkołę rolniczą w Resku, a w sąsiedztwie fabryki, przy ulicy Jedności Narodowej postawiono obelisk poświęcony jego pamięci. W 1892 roku powstała stacja kolejowa na linii Wyszogóra-Kołobrzeg, a w kolejnych latach Resko uzyskało połączenia kolejowe z kolejnymi miastami, Łobzem (Labes) i Świdwinem (Schivelbein). W czasie II wojny światowej miasto zostało silnie zniszczone. W 1945 roku zajęły je wojska radzieckie, a następnie Resko zostało przekazane Polsce.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz